Mindannyian egyetérthetünk azzal az állítással, hogy a média napjainkban óriási befolyással és hatalommal bír – nem véletlen, hogy a „negyedik hatalmi ágként” is szokás emlegetni. Ebből kifolyólag legitim elvárás, hogy a tömegmédiának meg kell felelnie a külső társadalmi környezetnek, és a közjót kell szolgálnia. Az azonban már nem egyértelmű, hogy melyek azok az értékek, amelyek követésével ez valóban megvalósulhat.
McQuail a számtalan és meglehetősen sokszínű normatív elmélet tanulmányozása során arra a következtetésre jutott, hogy megnevezhető néhány olyan alapérték, amelyekkel megközelíthető a „közérdek”. Ezek a következők: szabadság, egyenlőség, sokszínűség, igazság, információminőség, valamint társadalmi rend és szolidaritás.
A média szabadsága alapelvként szerepel a legtöbb szakirodalmi forrásban és közösségi platformon. De mit is jelent a szabadság a média szerkezeti szintjén, és miért van rá szükség?
A szerkezeti szinten értelmezett szabadság kizárja a cenzúrát és bármiféle kormányzati ellenőrzést, ilyen módon nem korlátozhatnak senkit abban, hogy szabadon elmondja a véleményét az általa választott csatornán, és nem is kényszeríthetik arra, hogy olyat közöljön, amit nem akar. Biztosítja továbbá, hogy minden állampolgár egyenlő mértékben férjen hozzá a kommunikációs csatornákhoz és a releváns forrásokból származó információkhoz, amely tartalmi sokszínűséget jelent. A kormányzati ellenőrzésen túl függetlenséget vár a tulajdonosoktól, politikai és gazdasági érdekcsoportoktól, valamint nem támogatja a kereszttulajdonlást.
Az egyes értékek elméleti szinten alkotott rendszere azonban gyakran szembe kerül a gyakorlati megvalósulással, és így van ez most is. Bármilyen jellegű szabadság biztosításánál felmerülnek azok a kérdések, melyekre látszólag nincs egy jó válasz, esetünkben a következők.
- Mikortól van fölérendeltségi viszonyban a társadalmi érdek a magánérdekhez képest?
- Milyen helyzetekben csökkenthető a szabadság mértéke és meddig?
- Hogyan kezelendő, ha az üzenetküldő tartalma nem esik egybe az elérni kívánt közönség érdeklődésével?
A bemutatott normák és kritériumok közül nem a szabadság az egyetlen, melyre alapelvként hivatkoznak, és nem is az egyenlőség, melyről most esik szó, az utolsó.
A médiaegyenlőség szerkezeti bemutatása talán a legegyszerűbb. McQuail (2015) az alábbi módon fogalmazta meg:
„…a tömegmédiához való hozzáférés több-kevésbé legyen ugyanolyan mind kibocsátói, mind fogadói oldalon a különböző és egymással ellentétes érdekű csoportok számára.”
Ez a definíció ismét beleütközik az elmélet és gyakorlat már-már állandónak tekinthető ellentétébe, melyre a szerző is rögtön kitér. Ahhoz, hogy ez az ellentét valamelyest feloldódjon, a közhatalom kezében lévő eszközök alkalmazására van szükség, mint például a közszolgálati műsorszolgáltatás, a monopóliumok kialakulásának megakadályozása érdekében történő versenybe való beavatkozás. Az olvasó számára ez rögtön ad egy elgondolkodtató kérdést, melyet korábban tárgyaltunk. Hol a határ az állami beavatkozás számára?
A következő alapelvként vizsgált, egyébként a szabadság témakörében már szintén tárgyalt norma a média sokszínűsége. A fogalomra általában hasonló asszociációk születnek, azonban az érvényesülésére már kevésbé.
A sokszínűség, mint feltétel teljesülése esetén olyan előnyök megjelenéséről beszélhetünk, mint társadalmi és kulturális haladás, különböző társadalmi konfliktusok elkerülése (minél több információ áll rendelkezésre az ellentétes oldalról, annál jobban értem meg), kisebbségben lévő csoportok fennmaradása, és a hatalom hatékony ellenőrzése. Az utóbbit úgy magyarázzák, hogy minél változatosabb valami, annál kevésbé tudja egy kéz irányítani azt a szükséges hozzáértés hiánya miatt.
Hogyan is valósul meg a sokszínűség a média szerkezeti szintjén? McQuail (2015) szerint ez szinte teljesen azonos a média szabadságával, vagyis inkább egyik a másik létfeltétele. Ha a szabadság feltételei teljesülnek, tehát mindenki korlátozás nélkül közölhet és szerezhet be információkat a kívánt csatornán keresztül, akkor ez elvezet a sokszínűséghez.
Az eddig felsorolt, alapelvként kezelt normák bemutatása során gyakran használtuk a csatornák és információk eléréséhez és használatához, közléséhez való egyenlő, független hozzáférést, de csak néhány ponton emeltük ki a médiára vonatkozó további normák meglétének szükségességét, melyekről most fogunk bővebben szót ejteni.
Ezek a normák tárgyalási sorrendben az információminőség, objektivitás, társadalmi rend és szolidaritás.
Az információ minősége nagyban függ annak valóságtartalmától, és forrásától, mely kettő között szintén fennáll egy függés, hiszen a korábban hitelesnek minősített forrásból származó információt könnyebben fogadnak el igazságnak is. Itt rögtön említést kell a társadalom által hitelesnek ítélt források felelősségéről, és folytonos munkájáról, hogy a megítélése hasonló maradjon. Hogy a rendelkezésre álló erőforrások megfelelően hasznosulhassanak, szükségünk van megbízható forrásokra, hogy ne kelljen újra meg újra végigjárni a keresés útját, ez azonban kétoldalú felelősség. A megnevezett forrás felelős a társadalom megfelelő tájékoztatására, és óvására a félrevezetéstől, a társadalom pedig felelős a hitelt érdemlő forrás ellenőrzéséért.
Az igaz és ezenkívül minőségi, releváns információ előnye tehát, hogy segíti a demokratikus döntéshozatal működését megfelelő tájékoztatással, véd a propagandával, félrevezetéssel szemben, felhívja a figyelmet a kockázatokra, és csökkenti az információkeresés költségeit.
Az információ minőségét, a média megfelelő működését garantálja a következő norma, az objektivitás. Westerstahl (1983) az objektivitást két fő szempont, és ezek további bontása szerint definiálta. Ezek szerint az objektivitás akkor teljesül, ha a média tényszerű, vagyis igazságos, informatív és releváns, és pártatlan, tehát egyensúlyt és semlegességet képvisel.
A társadalmi rend és szolidaritás tényezők tartalmát nézve a médiának az előbbiekben feltártakon kívül feladata még többek között:
- a társadalom integrációjához való hozzájárulás úgy, hogy fokozott figyelmet fordít a hátrányos helyzetűekre;
- nem jutalmazni és támogatni a bűnözést, tehát tisztelni a törvényt és a közrendet;
- az egymás közti kommunikáció és támogatás csatornáinak biztosítása;
- valamint figyelembe venni a tényt, hogy bár a társadalom sokféle csoportból és eltérő érdekekből áll össze (és ezeket el is ismeri), bizonyos erkölcsi kérdésekben tiszteletben kell tartania a jelenleg uralkodó és széleskörűen elfogadott normákat.
A tárgyalt alapértékek követésének fontossága könnyen belátható, megvalósíthatósága (vagy legalábbis megvalósulásának mértéke mindennapjainkban) már kérdésesebb. Ennek kérdéseivel a média elszámoltathatóságának témaköre foglalkozik.
Források:
Markos-Kujbus Éva (2016): Kommunikációs gyakorlat órai jegyzet, Budapesti Corvinus Egyetem
Denis Mcquail (2015): A tömegkommunikáció elmélete, Wolters Kluwer Kft., Budapest