A közvélemény fogalma gyakran használt, de jelentésében nem pontos és világos kifejezés. Közvélemény alatt bármely nyilvánosság meghatározó részének kollektív nézeteit értjük. A nyilvánosság ezen része a legtöbb esetben, a közvélemény-kutatással mért számszerű többséget jelenti, de az effajta meghatározás figyelmen kívül hagyja azt a nagyon markáns tényt, hogy a vélemény mindig sokféle, dinamikus és változó.
A német politológus és közvélemény-kutató, Elisabeth Noelle-Neumann által kidolgozott és több éven keresztül tesztelt „hallgatás spirálja” (spiral of silence) elmélet főbb feltevései a következők:
- A társadalom elszigeteléssel fenyegeti a deviáns egyéneket.
- Az egyének szüntelenül megélik az elszigetelődés félelmét.
- Az elszigetelődéstől való félelem hatására az egyének mindig megpróbálják felmérni a véleményklímát.
- E becslés eredményei hatnak nyilvános viselkedésükre, főként arra, hogy hajlandóak-e véleményüket nyíltan kifejezni.
Az elmélet szerint a társadalom jelentős része a nyilvános kérdések kapcsán próbálja elkerülni az elszigetelődést. Az emberek hajlandóbbak nézeteiket kifejezni és előszeretettel hangoztatják álláspontjukat, amennyiben úgy érzik, hogy véleményük megértésre talál a közvéleményben. Ezzel ellentétben azok, akik nem a domináns nézeteket vallják, a társadalmi elszigetelődéstől tartva inkább elhallgatják vagy megváltoztatják korábban, nyilvánosan hangoztatott véleményüket. Ennek következtében egy spirál alakul ki: az uralkodó nézetek megerősödnek, az ellenvélemények marginalizálódnak. Az elmélet alapvető feltevése, hogy az embereknek fontosabb az, hogy környezetük elfogadja őket, megtartsák társas kapcsolataikat, minthogy felvállalják saját véleményüket.
Noelle-Neumann szerint a média befolyásolja az emberek valóságérzékelését, mivel mindenütt jelen van, egyfolytában információkat zúdít az emberekre és szüntelenül befolyásolja a társadalmi valóságról alkotott nézeteiket.
Raymond Boudon a közvéleménynek négy megközelítési módját különbözteti meg: a közvélemény ekvivalens lehet a közvélemény-kutatások eredményeivel, a politikai kommunikációval, egy szervezettel, illetve a politikai erővel.
Politika nem létezik politikai kommunikáció nélkül. E fogalom pontos meghatározása azonban még a szakértők számára is nehéz. Gianpietro Mazzoleni szerint: „A politikai kommunikáció a politikai rendszer, a média rendszere és az állampolgár-választópolgár által létrehozott közérdekű és politikai tartalmaknak a cseréje és konfrontációja.”
Jaques Gerstlé a politikai kommunikáció három dimenzióját határozza meg:
- pragmatikus: politikai kommunikáció a kibocsátó és a befogadó közötti interakció eszköze, olyan változó modalitások szerint, mint például a rábeszélés, a meggyőzés a meghódítás, a tájékoztatás, az irányítás, a tárgyalás, az uralkodás
- szimbolikus: a kommunikáció rítusokon és olyan jellegzetes megnyilatkozásokon keresztül zajlik, mint az egyetértés és a konfliktus rítusa
- strukturális: a politikai kommunikáció intézményei (parlament és közigazgatás), szervezeti (pártok), mediális (audiovizuális média) és interperszonális csatornákon keresztül megy végbe.”
A politikai kommunikáció jellegzetességei jelentős változáson mentek keresztül, a média fejlődésével párhuzamosan, annak következtében. A fejlődést három korszakra oszthatjuk a használt médiumok alapján:
- Az első fejlődési szakasz az 1960-as évekig tartott. Ezt az időszakot a korteskedés, a röpiratozás és a személyes rábeszélés jellemezte. Ebben az időben egyetlen médium, a napilap volt a fő hírforrás. A politikusok ekkor érvelő szerkezetű beszédet alkalmaztak, az üzenet megfogalmazásakor a lényeges dolgok előtérbe kerülésén volt a hangsúly.
- A második korszak az 1960-as évektől az 1980-as évekig tartott. A korszakot meghatározta az 1950-es évektől egyre nagyobb népszerűségnek örvendő televízió megjelenése. A politikusok tömören, jelszószerűen kezdték el megfogalmazni üzeneteiket. Még egy jelentős szerepe van ennek a korszaknak: fontossá vált a hírérték. A különféle pártok kampányai módszereiket tekintve […] közeledtek egymáshoz. Ezzel párhuzamosan vagy (éppen emiatt) az első időszakban még jellemző választóközönség pártkötődése csökkent«
- A fejlődés harmadik szakasza az 1990-es évektől napjainkig tart. Ennek jellemzője, hogy a politikai műsorok átveszik a televíziós show műsorok elemeit (pl.szórakoztatás, tájékoztatás- infotainment), valamint az internet rohamos fejlődése.
Korábban a politikai kommunikációt csak a szónok személye határozta meg, amely kiegészült az újságíróval. A média és a politika kölcsönösen függ egymástól, de nem az egész politika függ a médiától. A tömegkommunikáció befolyásoló és manipuláló hatása vitathatatlan. Mazzoleni a mediatizációt a média politikában betöltött szerepének növekedéseként határozza meg. Ennek következménye egyrészt a politikai rendszer működésére, valamit az állampolgárok hozzáállására és véleményére gyakorolt hatás. A mediatozáció médiahatásain belül két részterületet különböztetünk meg: spektakularizációt és fregmentációt.Mára a tényleges üzenet helyett, inkább a mondanivaló átadásának módján van a hangsúly. A médiahatás eredményeként a politikus mondanivalójában frappáns jelszavakat és rövid idézeteket kezd el alkalmazni.
A mediatizáció hatásai:
1) Perszonalizáció: a politika egyre inkább személyek, ezen belül is a politikai vezérek cselekvéseként jelenik meg.
Síkjai: -vezéresedés (leaderalizáció): a vezérben testesül meg a párt, fontosabb a vezér mondandója, mint a párt programja, ma már embert és nem pártot választanak
- popularizálódás: a politikai történések bemutatása egyszerű embereken keresztül: az üzenetek befogadhatóvá tétele mindenki számára politikai elit kiválasztódására gyakorolt hatás
2) Politikai elit kiválasztódása: a média előnyben részesíti azokat, akik jól tudnak vitatkozni, képesek jól érvelni, fogalmazni. A sikeres pártjelöltséghez vagy párt vezetéshez nagy mértékű média profillal is kell rendelkezni.
Források:
Bajomi-Lázár Péter (2005): A politika mediatizálódása és a média politizálódása. Médiakutató, tavasz {online} letöltés ideje: 2016.04.14. http://www.mediakutato.hu/cikk/2005_01_tavasz/03_politika_mediatizalodasa
Dányi Endre (2003): Posztmodern kampánytechnikák és az ellenőrzés válsága. In Sárközi Erika – Schleicher Nóra (szerk.), Kampánykommunikáció. Budapest, Akadémiai Kiadó
Kiss Balázs – Boda Zsolt (2005): Politika az interneten. Budapest, Századvég Kiadó
Mazzoleni, Gianpietro (2002): Politikai kommunikáció. Budapest, Osiris Kiadó
McQuail (2003): A tömegkommunikáció elmélete, Budapest, Osiris Kiadó
aranyblog.hu: http://aranylanyom.blog.hu/2012/10/13/a_politikai_kommunikacio_elmeleterol
http://aranylanyom.blog.hu/2012/10/14/negyedik_hatalom
Készítették: Katsányi Lili, Kollár Zseraldina, Ostorházi Réka