A közönségelmélet témaköre egy rendkívül érdekes, de viszonylag sokféle jelentéssel és formával rendelkező terület. A legelső közösségek elsősorban tervezett cselekvésekkor gyűltek össze: az ókorban például különböző zenei előadásoknál, vagy épp játékoknál.
Maga a közönség szó egy olyan kifejezés, mely mind a médiában, mind pedig a való életben előfordul. Meghatározása ezért sem egyszerű, rengeteg fogalom illik rá, íme az egyik: „Ebbe a fogalomkörbe tartozik a nézők egy figyelmet tanúsító és befogadó, ám kissé passzív csoportja.” Ez nem igazán helytálló, mivel a tömegmédia tényleges befogadása összetettebb és változatosabb tapasztalatokkal, ebből adódóan pedig kevés szabályokkal rendelkezik. A fenti megállapítás helyett a közönség fogalmát különböző, de egymást átfedő módokon lehet értelmezni: hely (pl: média), emberek, médiumok/csatornák adott típusa, a médium üzeneteinek tartalma, és az idő alapján.
Nightingale a sokszínűséget próbálta érzékeltetni 4 tipológiájával:
- „az összegyűlt emberekként” felfogott közönség, mely azon emberek összessége, akik egy adott médiaelőadást/médiaterméket egy adott időben figyelemmel követnek.
- „célba vett emberekként” felfogott közönség: emberek azon csoportja, akiket maga a kommunikátor elképzel, és akik által formálja a tartalmat.
- „történésként” felfogott közönség: a befogadás önállóan, vagy másokkal átélt élménye a mindennapi élet egy olyan eseménye, aminek a hely és más jellemzők alkotják a kontextusát
- „hallószervként” vagy „hallóképességként” felfogott közönség: ez a résztvevői közönségélményre utal, mikor a közösség fontos része a műsornak
Ha a közönséget összevetjük a piaccal, érdekes megfigyelésekre juthatunk, többek között arra, hogy a tagok nincsenek (vagy nem feltétlenül vannak) egymással kapcsolatban, a közösségi identitás szerepe elenyésző, vagy hiányzik, inkább a társadalmi-gazdasági kritériumokat részesíti előnyben, és befogadás helyett a fogyasztásra összpontosít.
Ang amellett érvel, hogy a különböző médiaintézményeknek nem fűződik érdeke ahhoz, hogy megismerjék közönségüket, csak a mérési módszerek számítanak, ami ugyan meggyőzi az ügyfelet, de a közösség valódi lényét nem lesz képes megragadni.
Az eddig leírtakból is látszik a közönség, mint fogalom, szerteágazó természete, és ezzel természetesen a közönségkutatás tudományának is meg kell küzdenie. Lényegében minden olyan kutatás amely a közönségre irányul egyedileg kezelendő és értelmezendő, mivel a fogalom vitatottsága miatt mindig az adott kontextusban kell a közönséget definiálnunk és értelmeznünk. Az egyes közönség kutatásoknak mindig egyéni céljaik vannak, amik meghatározzák a vizsgálódás keretét és kontextusát, ezért egyáltalán nem biztos, hogy az egyes kutatások konzisztensek lesznek egymással. Tehát az egyes esetekben használt módszerek, a kapott eredmények, vagyis közönségkonstrukciók és ezeknek a felhasználási módjai mind-mind nagyban különbözhetnek egymástól.
A széttartóság ellenére mégis meg tudunk különböző kategóriákat határozni és az egyes kutatások céljai felöl közelítve csoportosítani. A különböző célok egyik legalapvetőbb felosztásának azt a rendszert tartják, amikor az egyes média ipari, valamint a közönséget érintő (az ő nézőpontján állók céljait) célokat különítjük el egymástól. Ezek alapján a következő kategóriákat tudjuk meghatározni:
- Médiaközpontú célok:
- A tényleges és potenciális közönségelérés számviteli, illetve hirdetési célból történő mérése (eladások és nézettség)
- A közönség választással kapcsolatos irányítása
- Új lehetőségek keresése a közönségpiacon
- Kibocsátó szempontú terméktesztelés és hatékonyságnövelés
- Közönségközpontú célok:
- Megfelelés a közönség kiszolgálására irányuló kötelezettségeknek
- A közönség nézőpontjából történő médiateljesítmény értékelés
- A közönség választásai és a médiahasználata mögött húzódó okok feltérképezés
- A közönség jelentésértelmezéseinek felfedés
- A médiahasználat kontextusának feltárása
- A közönségre gyakorolt tényleges hatások megállapítása
Magára a közönségre, mint fogalomra kétféleképpen tekinthetünk. Egyik típus, amely úgy értelmezi a közönséget, mint már létező emberek csoportja, amelyből a média választ célcsoportot és elégíti ki szükségleteiket. Másik megközelítés, amely szerint a média hívja létre a közönséget. A második típusnál talán gyakoribb a nézők aktivitása, sokkal inkább bevonódva érzik magukat. Kubey és Csíkszentmihályi (1991) kutatásai megállapították, hogy a TV nézés inkább másodlagos jellegű, míg az olvasás és a moziba járás sokkal személyesebben vonja be az embereket.
Médiahasználati szokásainkat leginkább a társas életből kikristályosodott korai tapasztalatok határozzák meg. Rendkívül fontos a család szerepe a kezdeteknél, de később a munkahelyi és szabadidős társas kapcsolatok átformálják az egyén ízlését. Elfogadott tény, hogy a két nem médiahasználati szokásai különböznek. Bizonyos médiatípusokat, mint pl. a magazinokat kimondottan női közönség számára állítják elő, míg a férfiakból álló közönségnek is megvannak a saját médiatípusai és műfajai. Anderson és szerzőtársai (1996) arra az eredményre jutottak kutatásuk során, hogy a stresszes nők több vetélkedőműsort, míg a stresszes férfiak több akciófilmet és erőszakos műsort néznek.
Sokszor az emberek nem is a kommunikatív érték vagy cél miatt csatlakoznak a közönséghez, hanem társas okokból. Tipikus példája a moziba járás, amikor egy rossz film megnézése majdnem akkora kielégülést okoz, mint egy jó filmé, mert a cél tulajdonképpen csak a szociális élethez való csatlakozás volt.
Írta: Gyémánt Szilvia, Láng Alexandra, Nagy Rita