A mai modern társadalomban talán az információ az egyik legértékesebb dolog. Az üzleti és politikai élet valamint a folyamatosan fejlődő high-tech iparnak köszönhetően mind az információ mennyisége, mind áramlásának sebessége folyamatosan növekszik. Az okos eszközök és az internet penetráció drasztikus növekedésével ma már pillanatok alatt tájékozódhatunk a legfrissebb gazdasági hírekről, megtudhatjuk, hol van éppen dugó a városban vagy éppen milyen időre számíthatunk, ha elindulunk otthonról.
Az információra való igény ma már szinte elvárás az emberek részéről és a mindennapjaink szerves részét képezik. Gondoljunk bele egy nap hányszor tekintünk rá mobiltelefonunkra akár híreket olvasunk akár csak az üzeneteinket szeretnénk megnézni. Mind keressük az információt és izgalommal tölt el minket, amikor egy új sms-t vagy facebook üzenetet kapunk vagy egy új értesítést. Carey James „rituális modell” elmélete szerint hírt írni vagy olvasni egyfajta rituális cselekvés, hovatovább drámai aktus. James szerint nem is feltétlenül az információ megszerzésére összpontosítunk a hír olvasása közben, hanem arra a cselekvésre mikor csatlakozunk a hír által kreált világba. Úgy véli, hogy a valóságra nem mint valami eleve adottra kell tekintenünk, hanem éppen a kommunikáció által létrehozott társadalmi jelenségre. Ugyanakkor kiemeli, hogy nemcsak a valóság létrehozására, de annak folyamatos fenntartására is szolgál a kommunikáció. „Ez a különös csoda, melyet naponta és óránként létrehozunk – vagyis a valóság létrehozásának csodája és annak, hogy mi ebben a valóságban élünk, a szimbólumok különös minőségén nyugszik, azon, hogy képesek mind a valóság megteremtésére, mind annak reprezentálására.” mondja James.
A tömegkommunikáció során a kommunikáció - a személyeshez képest - kevésbé változatos, továbbá a visszacsatolási lehetőség igen kicsi. Valamely társadalmi, sőt formális szervezet kezdeményezi, a nem intézményes tömegkommunikáció nem is létezik. A fő forrás egy kommunikációs szervezet vagy egy intézményesített személy (W. Schramm). A nem intézményes verzió az internet kétirányúvá válásával vette kezdetét.
A tömegkommunikáció során egy ember (csoport) sok ember számára küld információt
A tömegkommunikáció több funkcióval rendelkezik a társadalomban. Első a tájékoztatás, amely hírek, adatok, tények összegyűjtését, tárolását és terjesztését jelenti. Közérdekű kérdésekben biztosítja a megegyezéshez szükséges a vita és eszmecsere lehetőségét. A média által szocializáció is történik azáltal, hogy közvetíti az emberek társadalmi beilleszkedéséhez szükséges ismereteket, értékeket, magatartásmintákat. Napjainkban megfigyelhető, hogy a tömegkommunikáció hatása egyre erősebbnek mutatkozik, olyannyira, hogy a hagyományos szocializációs terepek (család, iskola, munkahely, közösségek) súlya háttérbe kerül. A média kollektív információs eszköz is, segítségével a különböző szervezetek minden szükséges információhoz hozzájuthatnak, illetve közvetíthetik felé saját adataikat, véleményüket. Emellett azonban a média a rábeszélés legáltalánosabb hordozó eszköze is. A szórakoztatási funkció, melynek révén színdarabok, játékok, filmek, tánc, képzőművészeti alkotások, hangok és képek, jelek és szimbólumok kerülnek előadásra, kisugárzásra, ma már nem csupán egyedüli az egyén és közös kikapcsolódásban, ma már kiegészül a hírek gyakran szórakoztatva történő átadásával, amelyet infotaintmant-nek neveznek.
A tömegkommunikáció változóban van. Komenczi (2009) így ír erről: „A világháló potenciálisan a Föld minden lakójára kiterjeszti a globális kommunikáció lehetőségét. A falu-hasonlatnál maradva: bárhová, bármikor beszólhatunk, bárkivel beszélhetünk, és bárhová benézhetünk; bárhonnan vásárolhatunk, elvileg bármelyik munkaadónak dolgozhatunk és bárkinek a munkáját igénybe vehetjük anélkül, hogy otthonunkból ki kellene lépnünk. Érdeklődésünk, igényeink és szükségleteink, személyes preferenciáink szerint kapcsolódhatunk közösségekhez, amelyeknek tagjai a Földön szétszórva, bárhol élhetnek."
Ebben a kapcsolódásban nagyban befolyásol minket a személyes érdeklődési körünk, hobbijaink valamint kompetenciáink is. Azokra a tömegkommunikációs médiumokra koncentrálunk amelyek érdeklődésünk középpontjában állnak. A tömegkommunikációnak elsődleges célja a figyelem megragadása és fenntartása így egy-egy médium látogatottságát és népszerűségét és megítélését nagyban meghatározza, hogy milyen mértékben képes az általa generált tartalmakat „eladni” a fogyasztóknak valamint a médium célközönsége. Teljesen más a megítélése egy bulvárlapnak, mint egy komoly gazdasági rovatnak, azonban ha a népszerűségét tekintjük, már teljesen más a helyzet, hiszen az utóbbi egy sokkal szűkebb érdeklődését nyeri meg, míg az előző egy sokkal szélesebb réteget céloz meg, még akkor is, ha tartalma sokszor nem fedi a valóságot.
A fentiek alapján tehát elmondható, hogy a tömegkommunikáció a mindenapjaink szerves részét alkotják, amelynek elsősorban a tájékoztatás és a szórakoztatás a fő funkciói. A médiumok segítségével az információ áramlása és annak befogadása pillanatok alatt megy végbe és meghatározzák az emberek véleményét, tudását és hozzáállását mind munkájukban, mind hétköznapjaikban. Az információk befogadását nagyban meghatározza érdeklődési körök, mind kulturális hátterük, amelyek segítségével kontextusba tudják helyezni a médium által közvetített üzenetet. Maguk a hírek olvasása is több egyszerű információszerzésnél, maga a hír olvasásának öröme, rituáléja is meghatározó szerepet tölt be mindennapjaink során.
Források:
Dr Forgó Sándor (2014): Társadalmi és médiakommunikáció, letöltés helye: www.forgos.ektf.hu
http://forgos.ektf.hu/wp-content/tananyagok/fs_komm_egyetemi/obj/ie_0054_0_0_0/0054_0_0_0.htm
Írták: Bojti Annaflóra, Csihar Noémi, Bejczi András