A kommunikáció rengeteg különböző módon megközelíthető, értelmezhető. Az emberi kommunikációra a Palo Altoi kommunikációkutató iskola szerint két dolog jellemző: az első, hogy a kommunikáció az emberi élet szükségszerű velejárója. Mit is jelent ez a gyakorlatban? Bármit teszünk, annak kommunikációs jelentősége lesz a többi ember számára, nem tudunk nem kommunikálni. A másik az, hogy a kommunikációnak mindig két szintje van: egy tartami és egy viszony meghatározó. A tartalmi szint jelenti azt, amiről ténylegesen kommunikálunk, míg a viszony meghatározó szint a kommunikáló felek egymáshoz való viszonyát fejezi ki.
Charles Bergner elmélete szerint a két ember közötti kommunikációnak 8 szintje lehet, melyek a megismerkedéstől számítva egyre inkább elmélyülnek, ezt nevezi a szakirodalom a bizonytalanságcsökkentés elméletének. A szintek a következők:
- Verbális kommunikáció, melynek gyakorisága csökkenti a kezdeti bizonytalanságot, a komfortérzet nő.
- Nonverbális közvetlenség
- Információkeresés
- Önfeltárás
- Kölcsönösség a kitárulkozásban fordított arányban van a bizonytalanság nagyságával.
- Hasonlóság a kommunikáló felek között.
- Szimpátia, mely csökkenő bizonytalanságnál erősödik.
- Közös ismeretségi kör
Petty és Cacioppo elaborációs modellje ehhez képest a két változó közötti kapcsolat további kontrollváltozók bevezetése útján történő megértésének módszere. Ez a két változó az értelem és az érzelem. Az elmélet egyes pontokon támaszkodik Arisztotelész máig érvényes meggyőzésről szóló alapvetésére, mely szerint a befogadó beállítottsága és a benne lezajló kognitív folyamatok döntik el, hogy a logikus érvelés iránt mennyire lesz fogékony. Az elaboráció szó az információfeldolgozás mélységére utal.
A meggyőzés kognitív megközelítésének lényege, hogy a befogadó a meggyőzés folyamatának aktív résztvevője, továbbá, hogy mekkora flexibilitást mutat. Tehát a meggyőzés azon múlik, hogy miképpen „vesszük” az adást. Ez természetesen nagymértékben függ az egyéntől, a helyzettől, a vonzerőtől. Kifejezhetjük úgy is, hogy csak azt vagyunk képesek észlelni, aminek észlelését sémáink lehetővé tesznek. Petty és Cacioppo elaborációs valószínűségi modellje (EVM) egy olyan kognitív modell, amely egyesíteni próbálja a különböző elméletek tanulságait.
Az „elaboráció” azt jelenti, hogy a hallgató gondosan mérlegeli a meggyőzésre irányuló kommunikációban a releváns érveket, miközben az ún. „kerülőút” lehetőséget kínál egy üzenet értékelésének meggyorsítására, egy sor jelzésre hagyatkozva. Az elméletben fontos tényező az elaborációs motiváció. Mivel a hatásos meggyőzés és a racionális meggyőzés kategóriája gyakran nem esik egybe, célszerű tanulmányozni a hétköznapi érvelések alapvető eszközeit és leggyakoribb hibáit. Tudjuk, hogy a vitákban legtöbbször kevés az idő az érvek fontosságának, relevanciájának az átgondolására. Ráadásul a mindennapi meggyőzések jelentős hányada informális érvelés, vagyis formája alapján nem helyes érvelés. Így aztán a néhány száz szakmai sémát ismerő „haladó” is aligha tudja magát kifejezni kizárólag szakmai sémái segítségével: szakmai sémái állandóan keverednek a hétköznapiakkal. Csak magasabb szinten, a szakma alapjait lényegében már elsajátító szakértő esetében válnak külön a szakmai és a hétköznapi sémák. Megjegyzendő, a szakmai látásmód kialakításához a hétköznapi gondolkodást biztosan meg kell bolygatni. Természetesen azt is látjuk, hogy a sémás feldolgozás veszélye az észlelés torzulása.
Ezek alapján, amennyiben a meggyőzés alapjának értelmet vesszük, akkor a modell főútvonalon zajló meggyőzésről beszél, amely magában foglalja az üzenet elaborációját. A jelentős kognitív erőfeszítést igénylő folyamat során mérlegeljük a hallott gondolatokat, észérveket, szisztematikusan átgondoljuk az egyes logikai lépések érvényességét.
Másik esetben, mikor a meggyőzés alapja az érzelem, az üzenet elfogadása vagy elutasítása nagyon gyorsan megtörténik, az alapos kognitív munka elmarad. A kérdés vizsgálata helyett jelzésekre, megérzéseinkre bízzuk döntésünket. Kerülőútra vihet a beszélő tekintélye, még akkor is, ha azt nem hangsúlyozza. Jó példa erre, ha egy magas beosztású, komoly, köztiszteletben álló emberrel kezdünk el beszélni, és automatikusan jobban adunk a szavára, míg teljesen már benyomást kelt bennünk, ha egy rosszul öltözött, alkoholszagú idegen szólít meg az utcán.
Egyes témák esetén mások reakciója szintén terelhet minket a kerülőút felé. Lényeges tényező a motiváció mértéke (lényegtelennek tartott témában könnyebben hagyjuk magunkat meggyőzni) illetve az elaborációhoz szükséges képességek és előismeretek megléte vagy hiánya.
Az elaboráció valószínűségi modellje szerint az érzelmi alapú kerülőutaknak hat féle alapja lehet. Ezek a jelzések Cialdini teóriája alapján a befogadóból többnyire programozott válaszokat váltanak ki. Griffin példái jól kifejezik, hogy a kerülőút utalhat…
- Viszonzásra: „Tartozol nekem!”
- Látszólagos társadalmi bizonyítékra: „Ez az élet rendje!”
- Következetességre: „Ezt így szoktuk”
- Vonzalomra (a meggyőzést a kapcsolatra próbálja alapozni a meggyőző fél): „Ha egy kicsit is tisztelsz, ezt el kell hinned nekem”
- Tekintélyelvre: „Főosztályvezetőként ezt nyugodtan mondhatom neked”
- Helyzet ritkaságára, a soha vissza nem térő alkalom hangsúlyozására: „Több ilyen lehetőség nem lesz …”
Napjainkban rengeteg kutatás folyik abban a témában is, hogy vajon az olyan befolyásoló tényezők, mint a forrás hitelessége, az üzenet észlelt hossza, a forrás vonzósága, az érvek erőssége, a személyes bevonódás és az ellenérvek megjelenése mellett az is fontos szerepet játszik-e a meggyőzésben, hogy férfi vagy nő a meggyőző fél.
Egy dolog biztos: a racionális döntés meghozatala nagyon nehéz folyamat, az emberek minimális szinten az esetek túlnyomó többségében érzelmileg is bevonódnak döntéseikbe.
Források:
- Komenczi Bertalan (2009): Információ ember és társadalom, Gondolat Könyvkiadó, Budapest
- Wacha Imre (2011): Nem csak szóból ért az ember - A nonverbális kommunikáció eszköztára, TINTA Könyvkiadó, Budapest
- Haász Sándor (2007): Összefoglaló - Charles Berger: A bizonytalanságcsökkentés elmélete, letöltés helye: http://communicatio.hu/doktoriprogramok/kommunikacio/belso/bevhumankomm/20071/bergerchhaaszs.htm
- Victor Yocco (2014): Persuasion: Applying the Elaboration Likelihood Model to Design, letöltés helye: http://alistapart.com/article/persuasion-applying-the-elaboration-likelihood-model-to-design